Maandag 15 april 2019
PUBLIEK STOND (EVEN) IN DE RIJ VOOR PASSIE CONCERT
Een wat ongebruikelijke aanblik bij de entree van de St. Josephkerk zondagmiddag even voor drie uur.u00a0 Een groot aantal bezoekers schuifelde rustig en geduldig naar binnen om het Passie Concert u2018Les sept paroles du Christ en Croixu2019 van componist Cu00e9sar Franck bij te wonen.u00a0
De anders zo lege kerkbanken boden daardoor al snel een goed gevulde aanblik. Deze grootse compositie van Franck stond na de pauze geprogrammeerd.
De deelnemende gezelschappen, Gemengd Koor Vox Jubilans onder leiding van Gunita Kronberga en het West-Brabants Symfonieorkest onder leiding van Carlo Nabbe, hadden met ondersteuning van de soilsten Anna Emelyanova, Pim van Drunen en Nou00ebl Casteleyn ter invulling van het eerste gedeelte voor een afwisselende combinatie gezorgd.u00a0u00a0
Voor Vox Jubilans kreeg dit Passie Concert onverwacht een persoonlijke- en trieste betekenis. Voor aanvang maakte de ladyspeaker bekend dat kort voor uitvoering afscheid moest worden genomen van een dierbaar koorlid, die het u2018helaas net niet gegeven was om dit concert nog mee te mogen makenu2019. Aan de reacties van het publiek was duidelijk te merken dat veel bezoekers ook zo hun persoonlijke redenen hadden om getuige te zijn van dit samenzijn.u00a0 Anna Emelyanova en Pim van Drunen wisten aansluitend met ondersteuning van Vox Jubilans direct de gevoelige snaar te raken in u2018O Salutaris Hostiau2019 van Eriks Esenvalds. Heel mooi en verstild lieten pianist Hikmet Bilalov en Vox Jubilans vervolgens de ballad u2018Be still, my soulu2019 door het kerkgebouw galmen.
Daarna trad het West-Brabants Symfonieorkest aan om de u20188e Symfonieu2019 van Franz Schubert ten gehore te brengen. Het pompeuze fortissimo was van ongekende klasse. Carlo Nabbe heeft zich in korte tijd ontpopt als een waar visitekaartje voor dit orkest, voortgekomen uit het Roosendaals Symfonie Orkest en het Symfonieorkest Jacob Obrecht uit Bergen op Zoom.
Het violistengezelschap gaf twee weken geleden tijdens de Culturele Manifestatie al een voorproefje van het hetgeen de liefhebbers van dit orkest kunnen verwachten. Nu werd nog eens bevestigd dat er kwalitatief een flinke inhaalslag is gemaakt. Met zijn Andre Rieu-achtige uitstraling en gedragingen wist hij moeiteloos het uiterste uit zijn orkestleden te halen.u00a0
Na een korte koffiepauze, leverden koor, orkest en solisten een grootse, gezamenlijke inspanning door het kerkgebouw te laten zinderen van genot onder de oorstrelende klanken van het 160 jaar oude werk van Cu00e9sar Franck. Lang bleef dit meesterwerk u2018Les Sept Paroles du Christ en Croixu2019 van de Belgische componist verborgen voor het grote publiek. Waarschijnlijk is het gedurende zijn leven zelfs nooit uitgevoerd. Pas in 1954 stuitte Armin Landgraf bij zijn onderzoek naar de kerkmuziek van Franck op dit manuscript in de Luikse UB. Twee jaar later reeds werd het stuk ten tonele gevoerd. De muzikale vertaling van de laatste zeven woorden die Jezus (volgens de overlevering) aan het kruis heeft gesproken, begint met een proloog over het leed dat hem is aangedaan. u2018Septu2019 stond vroeger voor u2018zevenu2019. Doordat de zomerse maanden juli en augustus naar respectievelijk Julius Caesar en keizer Augustus werden vernoemd, schoof u2018septu2019 door naar de negende maand.u00a0
Passie Concert u2013 Vox Jubilans, West-Brabants Symfonieorkest, Anna Emelyanova, Pim van Drunen, Nou00ebl Casteleyn, Jikmet Bilalov. Gezien op zondag 14 april in de St. Josephkerk