Laden Evenementen

« Alle Evenementen

West-Brabants Symphonieorkest

13 mei 2030

Informatie

Passieconcert Les sept paroles du Christ en Croix

Maandag 15 april 2019

PUBLIEK STOND (EVEN) IN DE RIJ VOOR PASSIE CONCERT


Een wat ongebruikelijke aanblik bij de entree van de St. Josephkerk zondagmiddag even voor drie uur.u00a0 Een groot aantal bezoekers schuifelde rustig en geduldig naar binnen om het Passie Concert u2018Les sept paroles du Christ en Croixu2019 van componist Cu00e9sar Franck bij te wonen.u00a0

De anders zo lege kerkbanken boden daardoor al snel een goed gevulde aanblik. Deze grootse compositie van Franck stond na de pauze geprogrammeerd.

De deelnemende gezelschappen, Gemengd Koor Vox Jubilans onder leiding van Gunita Kronberga en het West-Brabants Symfonieorkest onder leiding van Carlo Nabbe, hadden met ondersteuning van de soilsten Anna Emelyanova, Pim van Drunen en Nou00ebl Casteleyn ter invulling van het eerste gedeelte voor een afwisselende combinatie gezorgd.u00a0u00a0


Voor Vox Jubilans kreeg dit Passie Concert onverwacht een persoonlijke- en trieste betekenis. Voor aanvang maakte de ladyspeaker bekend dat kort voor uitvoering afscheid moest worden genomen van een dierbaar koorlid, die het u2018helaas net niet gegeven was om dit concert nog mee te mogen makenu2019. Aan de reacties van het publiek was duidelijk te merken dat veel bezoekers ook zo hun persoonlijke redenen hadden om getuige te zijn van dit samenzijn.u00a0 Anna Emelyanova en Pim van Drunen wisten aansluitend met ondersteuning van Vox Jubilans direct de gevoelige snaar te raken in u2018O Salutaris Hostiau2019 van Eriks Esenvalds. Heel mooi en verstild lieten pianist Hikmet Bilalov en Vox Jubilans vervolgens de ballad u2018Be still, my soulu2019 door het kerkgebouw galmen.

Daarna trad het West-Brabants Symfonieorkest aan om de u20188e Symfonieu2019 van Franz Schubert ten gehore te brengen. Het pompeuze fortissimo was van ongekende klasse. Carlo Nabbe heeft zich in korte tijd ontpopt als een waar visitekaartje voor dit orkest, voortgekomen uit het Roosendaals Symfonie Orkest en het Symfonieorkest Jacob Obrecht uit Bergen op Zoom.

Het violistengezelschap gaf twee weken geleden tijdens de Culturele Manifestatie al een voorproefje van het hetgeen de liefhebbers van dit orkest kunnen verwachten. Nu werd nog eens bevestigd dat er kwalitatief een flinke inhaalslag is gemaakt. Met zijn Andre Rieu-achtige uitstraling en gedragingen wist hij moeiteloos het uiterste uit zijn orkestleden te halen.u00a0

Na een korte koffiepauze, leverden koor, orkest en solisten een grootse, gezamenlijke inspanning door het kerkgebouw te laten zinderen van genot onder de oorstrelende klanken van het 160 jaar oude werk van Cu00e9sar Franck. Lang bleef dit meesterwerk u2018Les Sept Paroles du Christ en Croixu2019 van de Belgische componist verborgen voor het grote publiek. Waarschijnlijk is het gedurende zijn leven zelfs nooit uitgevoerd. Pas in 1954 stuitte Armin Landgraf bij zijn onderzoek naar de kerkmuziek van Franck op dit manuscript in de Luikse UB. Twee jaar later reeds werd het stuk ten tonele gevoerd. De muzikale vertaling van de laatste zeven woorden die Jezus (volgens de overlevering) aan het kruis heeft gesproken, begint met een proloog over het leed dat hem is aangedaan. u2018Septu2019 stond vroeger voor u2018zevenu2019. Doordat de zomerse maanden juli en augustus naar respectievelijk Julius Caesar en keizer Augustus werden vernoemd, schoof u2018septu2019 door naar de negende maand.u00a0

Passie Concert u2013 Vox Jubilans, West-Brabants Symfonieorkest, Anna Emelyanova, Pim van Drunen, Nou00ebl Casteleyn, Jikmet Bilalov. Gezien op zondag 14 april in de St. Josephkerk

Recensie

BERGEN OP ZOOM u2013 Het Bergen op Zooms Symfonieorkest Jacob Obrecht en het Roosendaals Symfonieorkest werken al enige tijd samen aan het uitvoeren van concerten. Die samenwerking levert erg goede resultaten op. De instrumentale bezetting is weer volledig en het orkest voltallig. Concerten worden zowel in Bergen op Zoom als in Roosendaal gegeven en dat levert dubbel plezier op.nnDe Ontmoetingskerk blijkt keer op keer een goede concertruimte te zijn met een prima akoestiek en een prettig aandoend interieur. Het is bijna symbolisch om te bedenken, dat het gebouw zelf een voorbeeld is van samengaan van twee kerkgenootschappen (Nederlands Hervormd en Gereformeerd) die tijdenlang hebben bestaan.nnDirigent Carlo Nabbe heeft het aangedurfd om met dit XXL-orkest een veeleisend programma in te studeren. Daarvoor is het nodig, dat het orkest zelfvertrouwen en saamhorigheid aankweekt. Dat is de dirigent wel toevertrouwd, want aan zijn directie is te zien, dat hij de grote lijnen aangeeft, met rustige gebaren dirigeert, heel attent de inzetten aangeeft, maar ook veel aan het orkest zelf toevertrouwt. Dat betekent voor de orkestleden ontspannen spelen en voor bet publiek ontspannen luisteren.nnZo klonk de Pastorale van Beethoven aan het begin feestelijk en romantisch met melodieuze en zekere inzetten van de blazers. In de Steppe van Borodin werd door de strijkers sfeervol gebracht met zijn lang volgehouden flageoletten als rode draad en de Polowetser dansen waren virtuoos en levendig. Een hoogtepunt was de vertolking van het 1e deel van de 4e Symfonie van Mahler. Hier toonde het orkest zich van zijn beste kant en kon het laten zien, hoezeer het zich in de loop van de tijd heeft kunnen ontwikkelen. Het samenspel tussen de diverse instrumentgroepen kwam hier bijzonder goed tot uiting.nnHet publiek toonde zich na afloop dankbaar en tevreden en beloonde de muzikanten met een hartelijk ovationeel applaus: een toegift moest en zou er komen. Het is bekend, dat beide orkesten zoekende zijn naar een nauwere samenwerking en deze uitvoering geeft aan, dat dit tot heel mooie resultaten kan leiden.
Bergen op Zoomse Bode
20 juni 2018

Gegevens

Datum:
13 mei 2030
Evenement Categorie:

Informatie

Repetities
Elke woensdagavond van 19.45 – 22.30 uur
Locatie
Wijkgebouw De Wieken, Gezellelaan 45, Roosendaal.

© 2020 West-Brabants Symfonieorkest | Webdesign & -Development De Werkkamer