Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Passieconcert Les sept paroles du Christ en Croix

14 april 2019

Informatie

Passieconcert Les sept paroles du Christ en Croix

Maandag 15 april 2019

PUBLIEK STOND (EVEN) IN DE RIJ VOOR PASSIE CONCERT


Een wat ongebruikelijke aanblik bij de entree van de St. Josephkerk zondagmiddag even voor drie uur.  Een groot aantal bezoekers schuifelde rustig en geduldig naar binnen om het Passie Concert ‘Les sept paroles du Christ en Croix’ van componist César Franck bij te wonen. 

De anders zo lege kerkbanken boden daardoor al snel een goed gevulde aanblik. Deze grootse compositie van Franck stond na de pauze geprogrammeerd.

De deelnemende gezelschappen, Gemengd Koor Vox Jubilans onder leiding van Gunita Kronberga en het West-Brabants Symfonieorkest onder leiding van Carlo Nabbe, hadden met ondersteuning van de soilsten Anna Emelyanova, Pim van Drunen en Noël Casteleyn ter invulling van het eerste gedeelte voor een afwisselende combinatie gezorgd.  


Voor Vox Jubilans kreeg dit Passie Concert onverwacht een persoonlijke- en trieste betekenis. Voor aanvang maakte de ladyspeaker bekend dat kort voor uitvoering afscheid moest worden genomen van een dierbaar koorlid, die het ‘helaas net niet gegeven was om dit concert nog mee te mogen maken’. Aan de reacties van het publiek was duidelijk te merken dat veel bezoekers ook zo hun persoonlijke redenen hadden om getuige te zijn van dit samenzijn.  Anna Emelyanova en Pim van Drunen wisten aansluitend met ondersteuning van Vox Jubilans direct de gevoelige snaar te raken in ‘O Salutaris Hostia’ van Eriks Esenvalds. Heel mooi en verstild lieten pianist Hikmet Bilalov en Vox Jubilans vervolgens de ballad ‘Be still, my soul’ door het kerkgebouw galmen.

Daarna trad het West-Brabants Symfonieorkest aan om de ‘8e Symfonie’ van Franz Schubert ten gehore te brengen. Het pompeuze fortissimo was van ongekende klasse. Carlo Nabbe heeft zich in korte tijd ontpopt als een waar visitekaartje voor dit orkest, voortgekomen uit het Roosendaals Symfonie Orkest en het Symfonieorkest Jacob Obrecht uit Bergen op Zoom.

Het violistengezelschap gaf twee weken geleden tijdens de Culturele Manifestatie al een voorproefje van het hetgeen de liefhebbers van dit orkest kunnen verwachten. Nu werd nog eens bevestigd dat er kwalitatief een flinke inhaalslag is gemaakt. Met zijn Andre Rieu-achtige uitstraling en gedragingen wist hij moeiteloos het uiterste uit zijn orkestleden te halen. 

Na een korte koffiepauze, leverden koor, orkest en solisten een grootse, gezamenlijke inspanning door het kerkgebouw te laten zinderen van genot onder de oorstrelende klanken van het 160 jaar oude werk van César Franck. Lang bleef dit meesterwerk ‘Les Sept Paroles du Christ en Croix’ van de Belgische componist verborgen voor het grote publiek. Waarschijnlijk is het gedurende zijn leven zelfs nooit uitgevoerd. Pas in 1954 stuitte Armin Landgraf bij zijn onderzoek naar de kerkmuziek van Franck op dit manuscript in de Luikse UB. Twee jaar later reeds werd het stuk ten tonele gevoerd. De muzikale vertaling van de laatste zeven woorden die Jezus (volgens de overlevering) aan het kruis heeft gesproken, begint met een proloog over het leed dat hem is aangedaan. ‘Sept’ stond vroeger voor ‘zeven’. Doordat de zomerse maanden juli en augustus naar respectievelijk Julius Caesar en keizer Augustus werden vernoemd, schoof ‘sept’ door naar de negende maand. 

Passie Concert – Vox Jubilans, West-Brabants Symfonieorkest, Anna Emelyanova, Pim van Drunen, Noël Casteleyn, Jikmet Bilalov. Gezien op zondag 14 april in de St. Josephkerk

Recensie

BERGEN OP ZOOM – Het Bergen op Zooms Symfonieorkest Jacob Obrecht en het Roosendaals Symfonieorkest werken al enige tijd samen aan het uitvoeren van concerten. Die samenwerking levert erg goede resultaten op. De instrumentale bezetting is weer volledig en het orkest voltallig. Concerten worden zowel in Bergen op Zoom als in Roosendaal gegeven en dat levert dubbel plezier op.De Ontmoetingskerk blijkt keer op keer een goede concertruimte te zijn met een prima akoestiek en een prettig aandoend interieur. Het is bijna symbolisch om te bedenken, dat het gebouw zelf een voorbeeld is van samengaan van twee kerkgenootschappen (Nederlands Hervormd en Gereformeerd) die tijdenlang hebben bestaan.Dirigent Carlo Nabbe heeft het aangedurfd om met dit XXL-orkest een veeleisend programma in te studeren. Daarvoor is het nodig, dat het orkest zelfvertrouwen en saamhorigheid aankweekt. Dat is de dirigent wel toevertrouwd, want aan zijn directie is te zien, dat hij de grote lijnen aangeeft, met rustige gebaren dirigeert, heel attent de inzetten aangeeft, maar ook veel aan het orkest zelf toevertrouwt. Dat betekent voor de orkestleden ontspannen spelen en voor bet publiek ontspannen luisteren.Zo klonk de Pastorale van Beethoven aan het begin feestelijk en romantisch met melodieuze en zekere inzetten van de blazers. In de Steppe van Borodin werd door de strijkers sfeervol gebracht met zijn lang volgehouden flageoletten als rode draad en de Polowetser dansen waren virtuoos en levendig. Een hoogtepunt was de vertolking van het 1e deel van de 4e Symfonie van Mahler. Hier toonde het orkest zich van zijn beste kant en kon het laten zien, hoezeer het zich in de loop van de tijd heeft kunnen ontwikkelen. Het samenspel tussen de diverse instrumentgroepen kwam hier bijzonder goed tot uiting.Het publiek toonde zich na afloop dankbaar en tevreden en beloonde de muzikanten met een hartelijk ovationeel applaus: een toegift moest en zou er komen. Het is bekend, dat beide orkesten zoekende zijn naar een nauwere samenwerking en deze uitvoering geeft aan, dat dit tot heel mooie resultaten kan leiden.
Bergen op Zoomse Bode
20 juni 2018

Gegevens

Datum:
14 april 2019
Evenement Categorie:

Locatie

Schouwburg De Kring
Kerkstraat 1
Roosendaal,4701 HTNederland

Leave a comment